15 heinäkuuta, 2012

sometimes I can hear my bones straining under the weight of all the lives I'm not living

Kirjoja! Taas! En uskalla laskea paljonko oon tänä vuonna käyttänyt rahaa kirjoihin.

001

Janne Teller: Yhtään
oon halunnut lukee tän jo aika pitkään ja sitten löysin tän ihan sattumalta kirpparilta eurolla, ooh kohtalo. Yhtään on tarina koululuokasta, joka kokee kriisin kun Pierre Anton päättää ettei mikään merkitse yhtään mitään ja kiipeää luumupuuhun istumaan. Loput luokasta haluavat todistaa että on olemassa asioita jotka merkitsee jotain, asioita joilla on väliä. Luin että tämä olisi kohdistettu lapsille ja nuorille, mutta mistä lähtien lasten kirjat on ollu näin synkkiä?

Kathryn Stockett: Piiat
ostin tän koska tarvitsin jotain lukemista lentokoneeseen ja tää oli tajuttoman hyvä! Luen niin paljon YA kirjoja että unohdan välillä että voisin joskus lukea aikuisempiakin kirjoja, onneksi kuitenkin tartuin tähän. Kiinnostava ja koskettava tarina aiheesta joka saattaa olla suomalaisille aika kaukainen, tai mulle ainakin oli. Ja onhan tää kirja välillä ihan älyttömän hauskakin.

002

David Levithan: Boy Meets Boy
voi miten paljon mä odotin tältä kirjalta. ja voi miten mä jouduin pettymään. ainakin osittain. Boy Meets Boy on söpö rakkaustarina joka sijoittuu jonkinlaiseen gay utopiaan missä homecoming queen on samaan aikaan jalkapallojoukkueen quarterback ja missä melkein koko koulu on täynnä LGBTQ ihmisiä ilman että ketään kiusataan tai syrjitään, puhumattakaan siitä että yhdestä koulusta löytyy tarpeeksi drag queeneja muodostamaan klikin (ja sitten niillä on vielä varaa sulkea yksi drag queen pois porukasta!). Kaupungin McDonaldskin on korvattu vegeravintolalla. Mä en oikein ikinä päässyt sisään tähän maailmaan vaikka yritinkin hokea pääni sisällä että "joo tää tyttö seurusteli noidan kanssa, ihan normia, quaterbackin nimi on Infinite Darlene, joo ihan uskottavaa, just go with it". Ja vaikka olisinkin päässyt yli tästä niin kirjan päähenkilö Paul on kertojana sen verran tylsä että vaikka hahmot oli sympaattisia ja välillä kirjassa oli älyttömän söpöjä hetkiä, niin välillä toivoin että tarina olisi kerrottu jonkun toisen näkökulmasta. Tony ja Noah oli molemmat sellaisia joista olisin halunnut tietää lisää, mutta ehkä 185 sivun kirjaan vaan ei saa mahtumaan kaikkea. Tykkään silti Levithanin kirjoitustyylistä.

John Green: Paper Towns
Oon saattanut puhua tästä kirjasta jo aiemmin, koska luin e-kirjaversion joskus viime vuoden loppupuolella. Mun piti saada ihan käsinkosketeltavakin versio koska uskon vahvasti että ihmisten pitäisi omistaa kappale lempikirjaansa. Ja koska heilun jatkuvasti tämän ja Looking for Alaskan välillä kun joku kysyy mun lempikirjaa niin mun pitää omistaa molemmat. John Green osaa luoda täydelliset hahmot joilla on rakastettavat mutta uskottavat luonteet. Paper Towns on hauska ja surullinen ja aito ja älykäs ja kaikkea mitä mä voin toivoa kirjalta.

extremelyyy

Jonathan Safran Foer: Extremely Loud and Incredibly Close
Paljon hypetetty kirja joka pyöri mun to-read listalla ikuisuuden mutta nyt ostin tän vihdoinkin ja vaikka oonkin vasta puolessa välissä niin voin sanoa jo nyt että; rakastan rakastan rakastan tätä kirjaa. Tarina itsessään on upea ja koskettava, ja sitten sivut on vielä välillä koottu rikkoen sääntöjä - sanoja on heitelty yhteen, käytetty kummallisia välimerkkejä, ympyröity sanoja punakynällä, jätetty sivuja tyhjäksi ja seassa on vielä kuviakin, ahhh.

23 kommenttia:

  1. nii siistiä että jaksat lukee englanniks nii paljo! vois itekki taas koittaa jaksaa, siitä saa aina jotenki enempi sen fiiliksen että tajuaa mitä kirjailija tarkalleen halus selittää eikä suomentajan kautta, you know?

    pulisonkinaisesta.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mulla tulee luettua paljon englanniks koska a) kaikkia kirjoja jotka haluun lukee ei edes käännetä suomeks!! ja b) vaikka löytyy paljon taitavia suomentajia niin välillä kaikki vaan ei käänny suomen kielelle samalla tavalla.

      Poista
  2. Moroo : ) Hei toi Jonathan Safran Foerin kirja vaikuttaa kivalta, mut ei mein kirjastossa tuommosta oo, harmi : (
    Katotko mun blogin?: )
    http://unfinit-e.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ai höh :-( ja joo tsekkailen aina kaikkien blogit jotka kommentoi mulle

      Poista
  3. nää kirjapostaukset on huippuja! voin aina täältä tulla kattoon minkä kirjan ostan seuraavaks :>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha kiva että tykkääät :-)

      Poista
  4. Piiat on ihana! Tykkäsin itekkin tosi paljon. Sulla on ihana omalaatuinen tyyli. Yks mun suosikkiblogeista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiiitos tosi paljon! hämmentää aina kuulla kehuja blogista kun tuntuu että oon jatkuvasti ihan hukassa tämän kanssa :-)

      Poista
  5. OOOH, mä oon lukenut yhtään ja se oli upea. en osaa pukea sanoiksi. samalla synkkä mut niin. se loppu oli kyl outo :D

    VastaaPoista
  6. oooo, arvostan, että jaksat lukea englanniksi näin paljon kirjoja!
    itsekin pitäisi ja haluaisinkin, kun tosiaan niitä kaikkia kirjoja ei ole käännetty suomeksi,
    ja sitä jää yllättävän monesta paitsi jos odottaa aina vain suomenkielistä versiota.

    lukeminen on kivaa! :>

    VastaaPoista
  7. hei voisiks kertoo noiden nimet suomeks? haluaisin tietää vähä enemmän esim. tosta paper towns:ta mutta ei englanti suju iha nii hyvi : D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. googlailin tässä vähän niin kolmea viimestä ei ole kai ollenkaan käännetty suomeks :-( buu.

      Poista
  8. Aina ku luen näitä kirjapostauksia, niin tulee kauhea hinku päästä itekin lukemaan! Tällä hetkellä ainut lukematon kirja jonka omistan on runokirja, joten ehkäpä pitäisi käydä tuossa kirjastossa tässä joku päivä :--)

    VastaaPoista
  9. Kirjojaaa!!! Niitä pitää aina ostaa. Mulla on toi Piiat to-read -listalla, ja toi Paper Towns kuulostaa hyvältä, mutta onko sitä suomennettu? Musta tuntuu, etten jaksais lukee englanniks, kun pelkäisin, että jotain menee ohi.. Myös toi Jonathan Safran Foerin kirja kiinnostais, jos senkin löytäisin kirjastosta suomeks.. Hii, luettavien kirjojen lista vaan KASVAA. SUUNNATTOMAKSI. Haluun lottovoiton, että voin jättäytyä vaan himaan lukemaan kirjoja. Heh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. John Greenin kirjoja ei oo kai suomennettu yhtään, buu :-( paljon ihmisiä jää paitsi upeista tarinoista. mutta suosittelen kyllä kaikille että ainaki kokeilee englanniksikin lukemista, oppii rakastamaan sitäkin kieltä ihan eri tavalla. seuraavaks halua lukea ruotsiksi! tai espanjaksi ooh!
      ja mäki haluisin vaan jäädä kotiin lukemaan kirjoja, voisinkohan keksiä jonkin ammatin jonka avulla tää onnistuis..

      Poista
    2. Joku kirjallisuuskriitikko ois aika jees ammatti ;--) Istuisin vaan kotona siemailemassa teetä ja lukemassa sitä sun tätä, unelmaaa.

      Poista
  10. Voi itku nää sun kirjapostaukset on ihania, mutta ku mun kotikaupungin kirjasto on tyhmä eikä siel oo näistä sun lukemista/suosittelemista kirjoista melkeen mitään! :-(

    VastaaPoista
  11. Ihanaa että joku tuntuu lukevan yhtä paljon kuin minä, jes! THE HELPin löysin itse vähän aikaa sitten englanniksi kirpputorilta kahdella eurolla ja Extremely Loud and Incredibly Close on todella luovasti kirjoitettu ja koskettava, hotkin sen yhtä kyytiä.


    Itse ajattelin vihdoin lukaista Kellopeli Appelsiinin, en ole vieläkään saanut aikaiseksi, grr!

    VastaaPoista
  12. rakastan näitä sun kirjapostauksia! harmi vain että luet niin paljon englanniksi, oma kielitaito ei yksinkertaisesti riitä (+luen vieraita kieliä älyttömän hitaasti) että saisin kirjoista yhtä paljon irti kuin suomeksi :/

    VastaaPoista
  13. älyttömän ihania kuvia sun blogissa! ja tosi hyvä maku mitä kirjoihin tulee, itekkin oon ihan rakastunu john greenin tuotantoon, just tilasin ton paper townsin ja ootan innolla sen lukemista :)

    VastaaPoista
  14. kiitti! ja jee joku muukin tykkää John Greenistä! välillä tuntuu että John ymmärtää mua paremmin kuin mä itse. koska välillä luen sen kirjoja tai katson sen videoita, ja iskee vaan sellainen "just tuolta mustakin aina välillä tuntuu" -olo, en vaan oo osannu itse pukea sitä sanoiksi.
    oon varma että tuut tykkäämään Paper Townsista, se on upea :-)

    VastaaPoista
  15. toi ei yhtään kirja on ihanin ikinä! se tosiaan on hirmu synkkä, menin ekan kerran lukemaan sen ala-asteella .__.

    VastaaPoista
  16. Kannattaa muuten kokeilla myös The Help -leffaa, mahtavat näyttelijät.

    VastaaPoista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/