25 maaliskuuta, 2013

confessions of a bookaholic

006


David Mitchell: Cloud Atlas
En tiedä miksi mulla meni näin pitkään vihdoinkin lukea kirja, jota on hehkutettu kohta kymmenen vuotta.
Cloud Atlas on niitä kirjoja, joiden juonta on mahdoton selittää. Tää kirja on vähän kuin maatuskanukke, tarinoita tarinoiden sisällä. Kirjan kuusi tarinaa kuitenkin muodostaa ovelan kokonaisuuden.
Kirjoissa, jotka kertoo monen ihmisen tarinan on aina joku, jonka tarina iskee enemmän kuin muiden. Cloud Atlasissa mulle se, jonka tarinaa olisin jaksanut lukea jo yksinään kokonaisen romaanin verran, oli Robert Frobisher, 1930-luvulla elävä pennitön muusikko, joka kirjoittaa kirjeitä vanhalle ystävälleen ja rakastajalleen.
Sloosha's Crossin' an' Ev'rythin' After -osio taas on kamalalla tulevaisuuden "aksentilla" kirjoitettua höpinää, mikä oli aika työteliästä luettavaa ja jonka aikana mietin pari kertaa, että olisiko sittenkin pitänyt valita suomennettu versio luettavaksi (tosin saattaahan se suomalainen käännös tästä murteesta olla ihan yhtä kamala...) Mitchell on kuitenkin todella taitava kirjoittaja ja nämä kaikki temput ja jekut on kai tapa osoittaa se. Ei tää kuitenkaan pelkkää kielellä ja tyylillä temppuilua ole, vaan kaiken alla on kiinnostavia tarinoita ihmisistä eri aikakausilta.
Cloud Atlas on aika haastavaa luettavaa, ja en oo vielä tätä kirjoittaessani saanut luettua kirjaa ihan loppuun asti, koska en vain oo löytänyt sitä aikaa ja keskittymistä jonka tämä ansaitsee.


David Levithan: How They Met and Other Stories
Kokoelma lyhyitä, söpöjä rakkaustarinoita. Suurin osa tarinoista kertoo LGBT-nuorista, jeij. Levithanilla on kiva tyyli kirjoittaa niin, ettei kertojan tai ihastuksen kohteen sukupuoli tule esille aivan heti, mikä korostaa kauniisti sitä kuinka vähän sukupuolella oikeastaan on tekemistä rakkauden kanssa.
Mun suosikkitarinoita oli Lost Sometimes, joka kertoo kahdesta pojasta jotka ei oikeastaan ole poikaystäviä mutta jotain kuitenkin, Starbucks Boy, jossa pikkutyttö parittaa lapsenvahtinsa söpölle baristalle ja Princes, joka alkaa rakkaustarinana mutta kertoo lopulta enemmän sisarussuhteista.
Tämä muistutti mua hyvin siitä, että haluaisin lukea enemmän novellikokoelmia.

A. Lee Martinez: Divine Misfortune
Nappasin tän mukaan heräteostoksena Suomalaisesta, tässähän on niin kivan turkoosi kansi ja takakannessa joku vertasi Martinezia Terry Pratchettiin. Kotona sitten annoin tän makoilla mun yöpöydällä pari päivää ja mietin vähän epäilevästi että jos Martinez tosiaan on Amerikan Pratchett niin kai mä olisin kuullut siitä aikaisemmin? Ostinkohan mä nyt jotain kamalaa roskaa pakattuna kauniisiin kansiin?
Mä on niiiiin väärässä. Divine Misfortune on yksi hauskimmista kirjoista jonka oon ikinä lukenut. Kuvitelkaa todellisuus jossa jumalat elää ihmisten keskuudessa. Oman jumalansa voi valkata jostain OkCupidia muistuttavasta nettipalvelusta, ja jos käy yhtä huonosti/hyvin kuin meidän päähenkilöillä, valittu jumala saattaa haluta nukkua palvojansa vierashuoneessa.
Välillä on kiva lukea jotain näin nokkelaa ja hassua. Pitäis tehdä heräteostoksia kirjakaupoissa useammin.
Ai niin, mun mielestä Martinezin tyyli muistuttaa enemmän Neil Gaimania kuin Terry Pratchettia mutta menköön.

Mitä kirjoja sä oot lukenut viime aikoina? Suositelkaa kaikki mulle jotain, nyt kun on kirjoitukset ohi niin voi taas hyvällä omalla tunnolla lukea muutakin kuin ruotsia! :-D

17 kommenttia:

  1. missä kuljimme kerran! näin leffan, tykkäsin ja päätin lainata (en sentään ruotsiks, t. toinen ruotsin kirjoittanut :D). parissa päivässä oon päätynyt jo melkein 600-sivuisen kirjan puoliväliin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon kuullu tästä aika paljon! mut eiks siinä oo aika paljon jotain sisällissotajuttuja ja poliittiikkaa yms. vai onko mua vaan johdettu harhaan? :-D

      Poista
    2. Mäkin tykkäsin tästä tosi paljon! Ja joo, on nimenomaan sisällissotajuttuja ja politiikkaa ja historiaa että jos ne ei kiinnosta niin sit ei ehkä tämä kirjakaan :)

      Poista
  2. Anonyymi13:57

    Saako noita kirjoja suomeksi? Mun enkulla ei paljon kirjoja lueta, jos jotain tahdon siitä ymmärtää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Cloud Atlas löytyy suomeksi nimellä Pilvikartasto mutta noita muita ei oo taidettu kääntää, höh :--(

      Poista
  3. ootko lukenu The perks of being a wallflower? ite tykkäsin tosi paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon, ja se on kyllä tosi hyvä!! voisin lukea uudelleen kunhan vaan muistaisin minne laitoin sen mun kopion... :-D

      Poista
  4. Se Piin elämä! Ja Muriel Barberyn Siilin eleganssi on ihanin kirja pitkään aikaan. Myös Erlend Loen Supernaiivi jos et oo vielä lukenut. AA voisin jatkaa listaa vaikka kuinka, mut kato mun Goodreadsin luetuista neljä tai viis tähteä saaneet ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jooo Piin elämä pitää kyllä lukea! yritin jo kuunnella sitä englanninkielisenä audiokirjana mutta nähtävästi noi audiokirjat ei oo mua varten ku nukahdin aina kesken :Dd ja joo käyn stalkkaa sua Goodreadissa, haha.

      Poista
  5. haluaisin nyt vaan kertoa että oon tänään lukenu sun blogia aika paljon (jotenki vaan iski sellainen fiilis!) ja napsinut talteen kaikkia biisejä ja kirjoja ja en malta odottaa että saan lisää spotifyaikaa ja kirjastoaikaa! kiitos!

    t. inspiroitunut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aw olipas ihana kommentti! :-) ♥

      Poista
  6. norwegian wood kannattaa ehdottomasti lukea! ellet oo jo aiemmmin niin tehnyt :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oooi joo, kiitti muistutuksesta, mulla on toi to-read listalla!

      Poista
  7. Mahtaisitko tykätä Jack Kerouacin tuotannosta? Suorastaan mahtavuutta, niin kuin blogisikin. Rakastan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin On the Roadia joskus puoleen väliin mutta luovutin, jotenkin ei vaan tuntunut mun jutulta. Se on kyllä mun "palaan tähän ehkä joskus" -listalla, ehkä joku kesäyö se iskeekin eri tavalla ;-)

      Poista
  8. Rakastan sun blogin kirjapostauksia ihanaa *u* Mistä löydät noita kirjoja alkuperäsillä kansilla? Mä löydän aina jostain syystä vaan jotain eri painoksia tai brittiversioita tms :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitti :* mä ostan aina vaan halvimman pokkarin jonka löydän, en jaksa ees miettiä noita kansia, varsinkaan kun netistä tilatessa ei välttämättä aina edes nää että mikäs kansi sieltä nyt tuli valkattua.
      ainut kirja jonka kannesta oon katkera on The Great Gastby, josta mulla on joku susiruma painos :<

      Poista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/