13 heinäkuuta, 2013

i feel like i could eat the world raw

  006_e

Lentokoneessa istuminen ja rannalla makailu on ehkä parasta aikaa lukemiselle, joten valkkasin tämänkin kesän reissulle mukaan muutaman pokkarin. Etenin myös pari sataa sivua A Clash of Kingsissä mutta en sisällyttänyt sitä tähän koska en oo vieläkään päässyt loppuun. Mulla alkaa olla viharakkaussuhde ASOIAFiin.

Nancy Jo Sales: The Bling Ring: How a Gang of Fame-Obsessed Teens Ripped Off Hollywood and Shocked the World
"How much time do you think they should do in jail? TMZ asked Paris Hilton on October 2009, a week after they had all been arrested. 
"Ten years", Paris said. "They're a bunch of dirty rotten thieves."
 Halusin vähän virkistää muistia ennen kuin menen katsomaan Sofia Coppolan leffan, ja onhan tää kirja nyt aika ultimate rantalomakirja. Julkkiksia, rikoksia ja pinnallisuutta, gimme gimme gimme.
Nancy Jo Sales kirjoitti Bling Ringistä alunperin jutun Vanity Fairiin, ja sen huomaa kirjaa lukiessa; tulee vähän sellainen fiilis kuin lukisi pitkää artikkelia - mutta mun mielestä tää ei ollut mitenkään huono asia!
Bling Ringin nuoret on hyvä esimerkki siitä kuinka pitkälle meidän julkisuusobsessioitunut kulttuuri voi mennä, ja Sales käsitteleekin aihetta kivasti tarinan sivussa.
Vähän ristiriitaiset fiilikset siitä että nää nuoret oli niin epätoivoisia että murtautuivat julkkisten koteihin voidakseen tuntea elävänsä kuin julkkikset, edes sen lyhyen hetken ajan kun kävelevät läpi Parisin walk-in-closetin, ja nyt niistä on jo kirja ja elokuva. Kai The Bling Ring sai mitä halusikin. Tavallaan.

Jon Krakauer: Into the Wild
“Two years he walks the Earth. No phone, no pool, no pets, no cigarettes. Ultimate freedom. An extremist. An aesthetic voyager whose home is the road. Escaped from Atlanta. Thou shalt not return, 'cause "the West is the best."
Oli aika jännä kokemus lukea Into the Wild suoraan The Bling Ringin perään, haha. 
Kerroin jo edellisessä postauksessa Chrisin tarinasta ja siitä, miten paljon se kiehtoo mua. Into the Wild kertoo Chrisin seikkailun tiivisti ja todenmukaisesti.
Krakauer heittää välillä sekaan arvailuja siitä, mitä Chris olisi mahdollisesti ajatellut ja heijastelee omia matkakokemuksiaa vähän liikaakin mun makuun. Toisaalta on kiva että Krakauer on näin intohimoinen aiheestaan, mutta vähän vähempikin omien kokemusten muistelu olisi riittänyt. Ihan lukemisen arvoinen kirja kuitenkin.

Madeleine Miller: The Song of Achilles
“We were like gods at the dawning of the world and our joy was so bright we could see nothing else but the other.” 
STOP EVERYTHING YOU'RE DOING AND GO READ THIS BOOK!! Okei, ehkä voit lukee tän postaukseen loppuun  mutta sitten.
Kevyesti paras lukukokemus tänä vuonna.
Millerin uudelleenkerronta Illiadista on moderni, mielenkiintoinen ja ennen kaikkea kaunis. Niin kaunis että se sai mut itkemään keskellä täydellistä rantalomakohdetta ja nyt kun mietin että minkä lainauksen valitsisin tähän postaukseen niin olisin voinut avata kirjan ihan miltä sivulta tahansa.
Jotkut on sanonut että The Song of Achilles on vaan fanfictionia Illiadista, mutta ehkä multa sitten löytyy ikuisen fanitytön sydän koska mua ei haitannut yhtään.
Mulla on lista kirjoista jotka yritän salakavalasti saada jokaisen tuttuni lukemaan (Looking for Alaska, The Great Gatsby, Invisible Monsters, Crush, Good Omens..) ja tää taitaa nyt olla uusin lisäys sille! Joko hehkutin tarpeeksi?

Laittakaas tekin kesän tähän mennessä parhaat lukukokemukset jakoon, oon utelias!

24 kommenttia:

  1. Haluisin sanoa, että oon lukenut miljoona hyvää kirjaa, mutta oon laiskistunut lukemisen suhteen. Aloitin A Game of Thronesia, mut päätin lukea Cliff Burtonista kertovan kirjan väliin, jos sais lukemisdraivin päälle.. Mutta pahalta näyttää ;s Mutta Poikani Kevin oli kyllä sellainen kirja, mitä voin suositella lukemaan !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mun tavoite oli lukea tänä kesänä klassikkokirjallisuutta mutta eipä nyt kovin hyvältä näytä sen suhteen, lukemisodotusten pettymyksiä täälläkin siis!
      oon lukenut Poikani Kevinin ja se oli kyllä tosi jees! tosi ahdistava, mutta silti tosi jees.

      Poista
  2. Ei hitsi, mun on ehkä pakko tarttua näihin sun kirjavinkkeihin pikkuhiljaa! Oon tiiraillut sitä The Fault In Our Starsiakin (kai se oli sen nimi?) Suomalaisen Kirjakaupan ikkunasta, pitänee hivuttautua ikkunalasin toiselle puolelle näpläämään sitä ihan tosissaan ja kenties ostamaankin. Kadehdin kun sulla on niin intohimoisen oloinen suhtautuminen kirjoihin, ite kadotin sen intohimon jonnekin lukion aikana ja yritän epätoivolla saada siitä jälleen kiinni :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo tFiOS on tosi hyvä! varsinkin se alkuperäinen siis, kerronnan kauneus vähän kärsii suomennoksessa :-D

      mullakin on kyllä mennyt vähän kausiluonteisesti lukeminen, luin pienenä ihan hirveästi mutta sitten jossain yläasteella ja lukion alussa luin vaan tyyliin Sid Viciousin elämänkerran enkä mitään muuta. itseasiassa John Greenin Looking for Alaska herätti mut taas lukemaan uudelleen, jotenkin tajusin vasta silloin että pystyn oikeesti lukemaan englanniksi ja että miten paljon kaikkea hyvää kirjallisuutta jää kääntämättä suomeksi!
      ja Goodreadissa hengailu on sitten pitänyt tätä lukemisintoa yllä kun jatkuvasti törmää johonkin kivaan kirjaan joka on ihan pakko laittaa to-read listalle..

      Poista
  3. rakastan näitä sun kirjapostauksia, vaikka oonkin nykyään niin nolo, etten saa yhtäkään kirjaa loppuun saakka. ennen luin koko ajan: kaupassa, autossa, yöllä, ruokapöydässä, koulussa. kaipaan niitä aikoja. mutta siis nää kirjapostaukset on ihania! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mut hei elämä on liian lyhyt kirjoille jotka ei innosta tarpeeksi että olis fiilistä lukea ne loppuun asti! kyllä se oikeesti hyvä kirja sitten innostaa niin paljon että loppuratkaisu on pakko saada tietää.

      ja jeij kiitos! :-) kirjapostaukset on ehkä mun lempparipostauksia tehdä ja on tosi ihana kuulla että niitä on kiva lukeakin!

      Poista
  4. Mul tuli tosi hassu fiilis ku katoin sun banneria en tiiä millane mut sellane rento ja "i can do anything" tykkäilen ulkoasustakin

    VastaaPoista
  5. tän kesän parhaimpia kirjoja ollu kyllä looking for alaska ja the fault in our stars !!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jes, molemmat on ihan parhautta! :-D

      Poista
  6. Kiitos näistä ihanista kirjapostauksista! Oon saanu sulta ihan sikana vinkkejä mun kirjalistalle. :) Tällä hetkellä luen Norwegian Woodia. Sain tossa ahmaistua viimein The Fault in Our Starsin (jonka oot lukenut)ja The Best a Man Can Get. Jos et ole lukenut tuota jälkimmäistä niin suosittelen! Se oli kyl tosi hauska ja herätti ajatuksia, ja sopi just mulle. Mutjoo, en muuten ehdi kauheasti lukea mitään koulukirjojen lisäksi, koska arkisin on koulu, urheilu, kaverit ja lusmuilu, mutta onneksi kesällä ehtii. Kunhan saisin sitten syksyllä pidettyä tätä lukemista yllä, kun se on niin kivaa ja kehittävääkin vielä. Parhaita kirjoja ovat ne, jotka saavat mut itkemään ja nauramaan. Kirjat on kyllä uskomattomia.. Tosi moni ihminen (esim minä) sanoo, ettei ole niin kauheasti aikaa lukea kirjoja. Totuushan on kuitenkin se, että kaikkeen löytyy aikaa. Täytyy vain priorisoida ja miettiä, mikä on itselleen kaikkein tärkeintä ja mistä oikeasti nauttii, ja puuhailla sitten sen parissa.

    Oot mun lemppari. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ooo toi The Best a Man Can Get kuulostaa aika jännälle ja eroais varmaan aika hyvin kaikesta mitä oon nyt viime aikoina lukenut.

      ja lukemiselle kummasti löytyy aikaa aina sitten kun löytyy joku tosi hyvä kirja, oon lukenut mm. bussipysäkillä seisoessa, tunnin alkua odottaessa koulussa ja hammaslääkärin odotusaulassa kun on ollut sopivan jännä kirja kesken. varsinkin jos jaksaa lukea kännykällä tai omistaa Nookin tai muun vastaavan niin täähän onnistuu hyvin :-D

      kiitti :*

      Poista
  7. Nää kirjapostaukset on kyllä kivoja :) oon saanu sikana kirjavinkkejä, mutta koska oon semi hidas lukemaan, niin en ole vielä kamalasti saanut luettuna. Nyt oon ihan koukussa game of thronesiin, kolmannen kirjan tokassa osassa mennään! Koska oon laiska nii oon lukenu suomeks, kun tuo kieli on sellasta, etten aina suomeksaan ymmärrä kaikkia sanoja :D mitä mieltä oot ollu, tykkäätkö?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hih kiva että tykkäät kirjapostauksista!

      joo kieli on vähän jännää ja alussa lapsellisesti nauroin sille miten usein sanaa 'queer' käytetään ihan vaan kuvaamaan kun jokin on outoa/kummallista. onneks aika nopeesti kuitenkin tottui tuohon kieleen :-)

      oon tykänny paljon kirjoinakin näistä, kamalan paksuja vaan, meinaa välillä tulla sellainen luovutusolo. en myöskään pysty ikinä lukemaan vaan sillai kappale kerrallaan, venyy aina myöhälle yöhön jos rupeen lukemaan :-D
      ja se että POV vaihtelee eri hahmoilla on kans mulle vähän huono koska valkkaan aina sen jonkun suosikin jonka kappaleita sitten odotan enemmän ja melkein rupeen kiirehtimään läpi niistä "tylsemmistä" hahmoista. tää kyllä tapahtuu kaikissa kirjoissa joissa on POVin vaihtelua, ei pelkästään ASOIAFissa.

      mut joo tl;dr TYKKÄÄÄÄN KOVASTI, haha.

      Poista
  8. Anonyymi23:27

    mistä hitosta oot löytänyt ton "Into the wild". Oon ettinny sitä n 6 vuotta ilman että oon löytäny. Täältä kirjastoistakaan ei löydy kyseistä kirjaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ostin Adlibriksestä!
      nettikirjakaupat on mun parhaita ystäviä, normikirjakauppoja suosin vaan silloin kun on "3 pokkaria kympillä" -päivät ja kirjastoja jos haluun lukea klassikoita tai suomalaisia kirjoja.

      Poista
  9. _o``"?¤ddd00:50

    onko sulla vielä liila tukka? :) ja ihana postaus! saat mut joka kerta niin hyvälle tuulelle tekstilläs, kiitos!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha on! se vaaleni kreikan auringossa ihan blondiks joten siks musta oli esim. instagrammissa blondikuvia mutta värjäsin sen aika nopsaan takas :-) ja oi kiiitos! :**

      Poista
    2. ei nyt oikeen liity asiaan mutta mikä on sun ig? :--D varmaan löytyis selaamalla mut on vähä kiirus

      Poista
    3. pauliinakiero

      oon niin koukussa instagrammiin ettei tää oo enää edes hauskaaa

      Poista
  10. Selasin just kaikki sun postaukset läpi ja oon ihan into pinkeenä. Sun blogis on vaan jotenkin niin harmoninen ja musiikki ja kirjat ja ah. En tiiä miten kuvailisin, mutta yritän kummiskin.
    Ootte niinkuin vastaleikattu ruoho, tee joka tuoksuu ja maistuu hyvältä, makeat kirsikat, talven ensilumi ja uuden kirjan tuoksu.
    Tykkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitoskiitoskiitos :* ♥

      Poista
  11. Mä tuskin saan ikinä alotettuu ASOIAFin lukemista vaikka hc-GoT fani olenkin. Mä oon hyvä lukemaan tiiliskivimäisiä kirjoja mut noi vaikuttaa vaan liian raskailta (vaikka luenkin tosi paljon raskaita klassikoita) ja henkilökuvat on liian pitkiä, mä en jaksa lukea kolmeakymmentä sivua jotain ulkonäön kuvausta. Ehkä joskus saisin alotettua lukemisen, mutta pelkään vaan että ne on oikeesti tosi tylsiä. Ja tietyt POVit skippaisin huoletta :-D

    Pitää kyl lukea toi Into The Wild! Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ASOIAFissa kyllä tapahtuu niin paljon että vaikka nää onkin kamalan paksuja niin aika vähän on sellaisia suvantokohtia, tai ainakaan mulla ei ole vielä tullut vastaan sellaista kohtaa missä hokisin että "pliiis etene nyt!" :-D
      ja noihin jää aina sellainen lukemisdraivi päälle että luen koko yön, sitten laitan kirjan alas ja unohdan sen siihen viikkokausiksi kun ei vaan pysty lukemaan sillai pari sivua kerrallaan!

      toi POVien skippailu on kyllä sellanen mitä mun pitää yrittää ihan tietoisesti vastustaa...

      Poista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/