28 syyskuuta, 2013

whatever we call beautiful, we quiver before it

004

Kirjapostaus, yaay!

Isaac Marion: Warm Bodies
"But it does make me sad that we've forgotten our names. Out of everything, this seems to me the most tragic. I miss my own and I mourn for everyone else's, because I'd like to love them, but I don't know who they are."

Luin tän koska pidin elokuvasta niin paljon. Vähän pettynyt fiilis jäi, varsinkin kun kirja oli alussa niin mahtava mutta huononi tasaisesti loppua kohden. Kuin olisi tullut kiire viimeistellessä.
Warm Bodies on rakkaustarina zombiepojan ja ihmistytön välillä. Tytön nimi on Julie ja pojan R, ja tää on kummallinen uudelleenkerronta Romeosta ja Juliasta. En tiedä miksi Marion halusi heijastella Romeoa ja Juliaa niin paljon, mun mielestä tää tarina olisi tarpeeksi vahva ihan omillaankin.
Tykkäsin kuitenkin R :stä kertojana ja siitä, miten ainutlaatuinen tarina tää oli. Pakko kuitenkin tällä kertaa suositella leffaa enemmän kuin kirjaa.

Sarah Winman: When God Was a Rabbit
“Nothing stays forgotten for long, Elly. Sometimes we simply have to remind the world that we're special and that we're still here.” 

Joku blogin lukija itseasiassa suositteli tätä mulle joskus kauan sitten. En muista enää kuka, mutta jos olet vielä täällä niin kiitos!
Luin When God Was a Rabbitin ekan kerran viime tammikuussa, tosin suomennoksen (Kani nimeltä Jumala) silloin ja mulle jäi semmoinen pakko-omistaa-tämä-kirja -fiilis.
Kirja seuraa omalaatuista Ellya lapsuudesta aikuisuuteen. Tää on tarina salaisuuksista, perheestä ja ystävyydestä, isoksi kasvamisesta ja vähän myös kanista nimeltä Jumala. Kuulostaa kamalan sotkuiselta ja niin se vähän onkin, mutta rakastan tätä kirjaa silti.

Donna Tartt: The Secret History
“Does such a thing as 'the fatal flaw,' that showy dark crack running down the middle of a life, exist outside literature? I used to think it didn't. Now I think it does. And I think that mine is this: a morbid longing for the picturesque at all costs.” 

Miksei kukaan pakottanut mua lukemaan tätä aikaisemmin?! Luin kirjan loppuun joskus aamuyöllä ja uneksin koko yön kirjasta, enkä oikein vieläkään osaa pukea ajatuksiani sanoiksi.
The Secret History, tai tuttavallisesti Jumalat juhlivat öisin, kertoo Richardista joka saapuu uuteen kouluun ja tutustuu nopeasti porukkaan muinaiskreikan opiskelijoita. Opiskelijaporukka vaikuttaa alussa vähän liikaa The Beautiful Elite -tyyppiseltä järjestelyltä, mutta se kyllä kaikkoaa tarinan edessä.
Secret History on murhamysteeri, mutta ei tässä ei niinkään selvitellä kuka/missä/milloin/miten vaan ennen kaikkea miksi.
Kirja on älykäs, hauska, pelottava ja älyttömän koukuttava. Jokainen kirjan hahmo on monisyinen ja kumoaa tarinan aikana ensivaikutelmansa. Jokainen lause on kaunis ja ikuisesti lainattava, ja aaaaah en tiedä mitä mä voisin vielä sanoa. Paras kirja, jonka oon lukenut tänä vuonna. Mahdollisesti paras kirja ikinä.

Onko tuttuja kirjoja? Löytyykö muita, jotka jostain syystä lukee kirjat loppuun aina keskellä yötä? Ja kuten kirjapostauksissa aina, suositelkaa mulle kirjoja! 

14 kommenttia:

  1. Mää katoin ton Warm Bodies elokuvan ja tykkäsin, koska se oli erilainen. Kun ensikerran kuulin siitä joskus reilu vuosi sitten, ajattelin että tässäpä tulee c luokan twilight humulla ratsastava teiniromantiikka överi ärvellys, mut ei se ollutkaan. Olen pitempään harkinnut kirjan lukemista, mutta koska pidin leffasta, en nyt lue kirjaa. Usein käy kuitenkin niin, että se, jonka saa ensiksi käteensä miellyttää enemmän, koska siitä jää se fiilinki. Monesti olen ensin lukenut kirjan ja katsonut elokuvan jälkeen päin ja pettynyt, yhtä monesti se on ollut toisin päin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha joo mäkin vähän pelkäsin että onko tää vaan twiligh mutta zombeilla mutta se leffa on kyllä ihana!
      tää kirjailija on kyllä jotenkin tosi symppis koska esim. kirjan alussa esittelee itsensä näin: "Isaac Marion is [..] not married, has no children, and did not go to college or win any prizes. Warm Bodies is his first novel" ja sen takia mua vähän harmittaa etten tykännyt tän enempää.

      Poista
  2. Anonyymi17:33

    Lisäsin sun suositukset lukilistalle!

    Ja sitten pari omaa suositusta: Poika raidallisessa pyjamassa ja Leijapoika. En tiedä onko sun tyylisiä mutta muhun iski ja kovaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leijapojan oon lukenut ja se on kyllä tosi vaikuttava!
      Poika raidallisessa pyjamassakin on lukulistalla mutta tein senkin kanssa väärinpäin ja katsoin leffan ensin, ugh. ehkä se kirja silti iskis, pitää joskus lukaista.

      Poista
  3. Tää tuli eteen kuin tilauksesta,
    syyslukemista, jee!
    Blogisi on myös hyvin ihastuttava syyslöytö!
    :---P

    VastaaPoista
  4. Anonyymi18:48

    Jumalat juhlivat öisin on ihan huippu, valitettavasti kirjailija ei ole yltänyt samaan sitten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo mä tänään aamulla menin innoissaan Goodreadsiin lisäämään Tarttin muut kirjat lukulistalle mutta eipä ne arvostelut mitään kovin hurjia tosiaan ollut... harmi.

      Poista
  5. inkku22:41

    rakastan näitä sun kirjapostauksia, nyt ärsyttää vain, ettei mulla ole aikaa lukea kaikkia kirjoja jotka haluaisin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja mä rakastan tehdä kirjapostauksia hihi :-* muakin välillä ärsyttää sama, niin paljon hyviä kirjoja, niin vähän aikaa. ehkä sitten joskus eläkepäivillä pääsen vihdoin mun to-read -listan loppuun asti.

      Poista
  6. Anonyymi12:28

    Lueppa Krokotiilin keltaiset silmät ja jatko-osat! Äärettömän hyviä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. uu, en oo tainnut edes kuulla tästä, pitää tsekkailla

      Poista
  7. Mua ärsyttää, kun haluaisin lukea ihan kamalasti, mutta luen nyt A Game of Thronesia, ja mä en pysty lukemaan montaa kirjaa kerralla, niin mun Goodreads reading challenge nyt ehkä kusee.. Mutta nää kirjapostaukset on mahtavia, ainakin ton vikan voisin lukea joskus kun kerkeen !!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on paha tapa lukea varmaan kolmea kirjaa aina yhtäaikaa, hups :-D nytkin on toi A Storm of Swords kesken mutta pakko lukea jotain muuta välillä/yhtäaikaa koska toi on jotenkin niin raskasta.
      mäki oon koko ajan yhden kirjan jäljessä mun haasteessa >:-( kirjoitukset pilas mun tahdin ja nyt en meinaa saada kiinni.

      ja joo suosittelen tosi paljon! yksi parhaita kirjoja ikinä, oon vieläkin ihan sen lumoissa :-D

      Poista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/