29 joulukuuta, 2013

mitä luin vuonna 2013

whatchareadindarlin 33 kirjaa, eli reilusti vähemmän kuin viime vuonna, buu. Mutta olihan mulla kirjoitukset ja NaNoWriMo ja vaikka mitä muita tekosyitä. Ensi vuonna pitää tähdätä kuitenkin parempiin lukemiin tai muuten en pääse ikinä mun to-read listan loppuun.

Kirjoista parhaiten jäi mieleen The Secret History, The Great Gatsby ja The Song of Achilles, jotka kaikki päätyikin mun suosikit -hyllylle Goodreadsissa. Pisin kirja jonka kahlasin läpi vuoden aikana oli A Clash of Kings, jossa on 761 sivua, lyhyin Fitzgeraldin On Booze, joka on vain 86 sivun kokoelma novelleja ja kirjeitä.

Goodreadsin kirjahyllystä voi tsekkailla tarkemmin mitä luin ja millaisia tähtiluokituksia annoin, ja kirjat -tägin alta löytyy monista postauksia ihan täältä bloginkin puolelta.

Montako kirjaa luitte vuonna 2013 ja mitkä niistä jäi parhaiten mieleen?

21 kommenttia:

  1. vau oon niin kade kun joku saa aikaiseksi lukea noin paljon…. ala-aste ikäisenä pikku pirpana luin joka päivä nykyään melkein 20vuotiaana laiskumuksena viisi kirjaa vuodessa on jo huima saavutus… itseäni harmittaa kamalasti se etten saa nykyään aikaiseksi luettua niin paljon! höh ):

    luitko suomenkielisiä kirjoja kuinka paljon ja jos luit niin mikä oli se paras? ku sun blogi on niin mielenkiintoinen ja vaikutat itekkin niin mielenkiintoiselta ihmiseltä ja persoonalta nii uskon sulla olevan loistava kirjamaku :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. pitää vaan löytää niin hyviä kirjoja ettei niitä pysty laskemaan käsistään!

      luin muutaman kirjan suomenkielellä, osan koska kirjastosta ei löytynyt alkuperäiskielellä tai koska alkuperäiskieli on tyyliin norja mitä nyt en tietenkään osaa lukea haha.
      Patti Smithin elämänkerta Ihan Kakaroita oli ehkä paras minkä luin suomenkielisenä tänä vuonna! ostin sen itselleni nyt joululahjaksi englanninkielisenä koska se oli niiin hyvä että haluan lukea uudelleen ja ihan alkuperäisversiona :-D
      ainiin ja Ystävät hämärän jälkeen luin myös, ja ei hitto se oli pelottava.

      tajusin just että en tainnut lukea yhtään suomalaista kirjaa. siis sellaista minkä ihan alkuperäiskieli olisi suomi, höh.

      Poista
    2. ainiiin ja kiitoksia kehuista :** en mä mitenkään kovin mielenkiintoinen oikeasti ole

      Poista
  2. Anonyymi21:41

    Masennuin ku tajusin pari päivää sitten et luin tänä vuonna ite kanssa niin vähän kun 33 kirjaa, ja niistäkin kaks oli lempikirjojen uusintalukuja :---( Koitin myös oikeuttaa pientä määrää kirjotuksilla ja sillä, et ne vähätkin 33 kirjaa sisälti "paljon pitempiä" kirjoja ku edellisinä vuosina, mm. koko ASOIF-sarjan ja Tolstoin Sodan ja rauhan. Parhaiten edellämainittujen lisäksi jäi mieleen Evelyn Waughin Vile Bodies (suosittelen Waughia kaikille Fitzgerald-faneille koska rakkaus), Victor Hugon Les Misérables, Henry Jamesin Washington Square ja Mika Waltarin Suuri illuusioni (lisää suosituksia Fitzgerald-faneille!) (ööö oli muuten ilmeisestikin ainut suomenkielinen kirja, jonka luin, tästä faktasta iloitsen enkun L:n ja suren äikän tulevan ehkä n. A:n takia kiva kiitti hei). Mutta joo, maaliskuun 21. päivän jälkeen kirjotukset ohi ja vapaus koittaa ja ajattelin sitten käpertyä johonkin koloon ja lukea kaks kuukautta putkeen kaikkea kivaa palkinnoksi ittelleni :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oooh, luit koko ASOIFin vuodessa?! mulla näyttäis menevän enemmän tahdilla kirja tai kaksi per vuosi.
      Vile Bodies on ollut mun to-read -listalla jo hetken mutta epäröin vähän koska en ikinä saanut luettua Brideshead Revisitediä loppuun. tai siis ainakaan vielä, se on tällä hetkellä hylättynä mun yöpöydällä kun sain joululahjaksi kirjoja jotka innostaa enemmän.
      tosi kivoja suosituksia muutenkin pitää tsekkailla näitä vähän läpi, kiitti!

      ollaanko me tyyliin sama ihminen?! mullakin nimittäin enkusta L ja äikästä tällä hetkellä B... meen kyllä uusimaan mutta tuskin saan nostettua lmao.

      Poista
  3. Luin 35 ja 2 x ½ kirjaa. Mies joka luuli vaimoaan hatuksi jäi kesken, kun yliopistolta tuli hylkäyskirje. A Game Of Thrones on puolivälissä odottamassa jatkamista, koska halusin lukea jotain kevyempää. Vuoden parhaita kirjoja oli John Greenin The Fault In Our Stars, Laura Saven Paljain jaloin, Muriel Barberyn Siilin eleganssi ja uudelleen aloitetut Harry Potterit, näin muutamia mainitakseni. En välttämättä aio ens vuodelle laittaa mitään lukumäärää, monta kirjaa haluan lukea, fiiliksen mukaan sit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jee tFiOS! sitä on kyllä tosi monet lukenut tänä vuonna, odottelen tässä innolla jos porukka tekisi kirjapostauksia ja mainitsisi John Greenin niin pääsisin fanityttöilemään kommenttibokseihin, hehs.

      mä haaveilen tuosta Harry Pottereiden uudelleen lukemisesta mutta tuntuu ettei koskaan ole aikaa :-( enkä osaa päättää lukisinko suomeksi vai englanniksi!

      Poista
    2. Osaatko suositella jotain muuta Greenin kirjaa? :) Eniten oon ton lisäks törmänny Looking for Alaskaan, ja ajattelin et sen vois ehkä seuraavaks hommata ja lukea.. Ja mäkin pohdin, et pitäiskö Potterit lukee englanniks, mutta kun oon aina lukenu ne suomeks, niin tuntuis oudolta lukea eri kielellä. Oon kaavoihini kangistunut hahah!

      Poista
    3. John Greenin kirjat parhaimmasta huonoimpaan imho:

      Looking for Alaska
      Paper Towns
      The Fault in Our Stars
      An Abundance of Katherines
      Will Grayson, Will Grayson

      (ja lisäks Johnilla on Let it Snow mutta sitä en oo lukenut joten en voi sanoa mitään.)

      Eli joo, Looking for Alaskaa suosittelisin ehdottomasti! Paras kirja ikinä. ♥

      Poista
    4. Tilasin Looking for Alaskan, ens viikolla pitäis tulla postissa hih :) Ja kiitos, kun oot blogannut Greenistä ja saanut mutkin lukemaan enemmän englanniksi, pus!

      Poista
    5. jee hyvä!! tule sit kertomaan että mitä tykkäsit! :-)

      Poista
  4. luin kyllä ihan älyttömän vähän kirjoja tänävuonna verrattuna muihin vuosiin! ehkä johtuen osittain siitä, että meillä on tajuttoman pieni kirjasto eikä kirjakauppojakaan ole lähellä. varsinkin englanninkielisten kirjojen valikoima on raivostuttavan huono. mutta kyllä ehottomin suosikki oli toi john greenin tähtiin kirjoitettu virhe. toinen ehkä tää ennen kuin kuolen ja harmaata valoa. ensvuodeksi sitten tavotetta että vähintään kolmekymmentä kirjaa ja ainakin pari klassikkoa jota oon jo kauemmin suunnitellu lukevani esim. humiseva harju. taidan myös laittaa muutaman tuolta sun lukemisistasi lukulistalle, sulla tuntuu olevan jotenki niin samankaltainen kirjamaku mikä mullakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. osta netistä!! mä käytän kirjastoja ja normaaleja kirjakauppoja oikeastaan vaan silloin kun haluun lukea jonkun suomalaisen kirjan tai jonkin klassikon, englanninkielisiä vähänkään pienempiä kirjoja on ihan /mahdoton/ löytää melkein mistään kaupoista tai kirjastoista.
      tosin en mä tiedä pitäisikö houkutella ketään tähän koska kirjojen ostamiseen jää koukkuun... :-D

      haluaisin kans lukea kaikkea klassikoita, mulla olikin tänä kesänä tavoitteena lukea ainakin viisi klassikkoteosta mutta ainut minkä luin oli Kuin surmaisi satakielen, mutta se oli kyllä hyvä.

      Poista
  5. mulla kävi vähän niin, että uudelleenlöysin lukemisinnon vasta kesän alussa, niin kirjoja tuli luettua 32 kappaletta, mihin oon kyä toisaalta ihan tyytyväinen. lemppareita oli the great gatsby, it's kind of a funny story ja hmm varmaan papertowns! ja potterit taisin lukea vuoden alussa uusiks, niin tottakai ne nyt on ikuisuusrakkaus ♥
    tänä vuonna vois kyä yrittää lukea enempi, ainoo et täytyy ensin tehdä se täsmäisku bookdepositoryyn tai jonneki :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. *♥*♥* gatsby *♥*♥*

      mut joo, onhan toi tosi hyvä luku kuitenkin! mä tässä selailen adlibristä vaikka joululahjaksi saaduista kirjoista on vielä kolme lukematta..

      Poista
  6. koin kirjavalaistumisen joskus loka-marraskuussa, joten tietysti luetut kirjat jäi lukumäärältään hyvin pieneksi, mutta ehdin minä ainakin neljä (tai viisi) kirjaa lukea loppuvuoden aikana !
    oon täältä sun blogistakin napannut monia kirjoja lukulistalle nyt tälle vuodelle :- ) jejee

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. koskaan ei oo liian myöhäistä kirjavalaistumiselle :-Dd ja jeee, toivottavasti löysit jotain kivaa.

      Poista
  7. Anonyymi15:57

    mä luin kans naurettavasti alle 20 kirjaa tänä vuonna. WHAT?! huomaa kyllä, että opintojen loppupuolella alkaa pikkasen viemään koulu liikaa aikaa, edellisenä vuonna nimittäin luin yli 30 kirjaa ja sitä ennen tasan 60!! (ja tuota tahtia on sitä edellisinä vuosina yleensä mennyt). mua oikeesti hävettää!
    mutta tää postaus sai mut kyllä innostumaan parista kirjasta, jos ei olis pyhäpäivä ryntäisin HETI kirjastoon. vaikka ois mulla kyllä vielä 3-4 lukematonta aiemmin ostettua kirjaakin kotona, muttei vaan jaksais jotenkin tarttua niihin (ainakaan vielä). etkös sä oo hullu palahniuk-fani, ootko lukenut miehen kirjoittavaa Snuffia? jotenkin haluisin lukee sen, mutta sitten iskee epätoivo ettei se ookaan yhtään niin hyvä kun luulen, enkä uskalla alottaa...:--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi tunne siitä että haluaa uusia kirjoja vaikka kotonakin on monta kesken on kyllä niin tuttu.. :-D

      Joo, Fight Club ja Invisible Monsters on molemmat mun top10 parasta kirjaa _ikinä_ listalla ja just Invisible Monsters on ehkä muhun eniten vaikuttanut kirja heti Pottereiden jälkeen, joten kai mua vois Palahniuk faniksi sanoa, hehs.
      En oo lukenu Snuffia, oikeestaan ihan vaan koska oon nyt lukenut 4 kirjaa Palahniukilta ja kaikki toistaa vähän samaa kaavaa. Palahniuk on vähän yhden tempun poni (vaikka se temppu onkin hyvä! paras!), joten mitä enemmän kirjoja mieheltä lukee sitä huonommilta/tutummilta ne vaikuttaa. :-(

      Poista
    2. Anonyymi02:06

      ääghh oli pakko vielä tulla vastaamaan, koska tuo toistuvuus on kans yks juttu jota vähän pelkään! Fight club on kans mun toinen lempparikirjoista ikinä (toinen on Nineteen eighty-four koska dystopia on rakkautta jne), ja sen lisäks oon lukenut Palahniukilta Survivorin ja Choken (viimesimmästä tykkäsin myös ihan hurjasti). mutta siis oot niin oikeessa, noissa vaan on se joku juttu joka (jotenkin oudollakin tavalla) toistaa itseensä. Enkä oikeen pääse käsiks kunnolla siihen, et mikä se on :-( Mutta joo, ehkä mä vaan alotan sen kirjan ja katon miten menee.

      P.S. Ihan hävettää tunnustaa, että omistan Invisible Monsterin, mutten ole lukenut sitä vielä koska mulla on se remix versio ja kadun että ostin sen koska haluankin lukee sen normaalin ensin!! miks oon tällanen hifistelijä? Ja siis hävettää sen lukemattomuus jo ihan vaan siks, että oon entinen ryanrossfangirl_98 (okei 90) moi vaan.... :--D t. nolo

      Poista
    3. haha mähän tein Invisible Monstersin kanssa niin että luin sen tarkoituksella sinä vuonna kun olin 17, koska olin lukenut jostain että Ryan Ross luki sen kans ollessaan 17... kai mä jotenkin toivoin että saisin jotain samanlaista inspiraatiota ja musta tulis loistava sanoittaja/runoilija/younameit :-Dd

      mutta sun pitää kyllä oikeeasti lukee Invisible Monsters! se on ihan must-read kaikille Panic! faneille koska on ehkä maailman oudoin tunne kun lukee kirjaa ja yhtäkkiä alkaa soida joku biisi - tai koko levy tbh - päässä.

      Poista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/