07 tammikuuta, 2014

books books books

booksbooksbooks3

Tästähän on tulossa ihan täyspäiväinen kirjablogi mutta ei mulla oikein ole mitään muutakaan mistä jutella niin mikäs siinä.

John Lloyd and John Mitchinson: The Book of General Ignorance
"Everything you think you know is wrong"
Mount Everest on maailman korkein vuori? Ei. Kiinan muurin voi nähdä kuusta? Nope. Kameleontit vaihtaa väriä sulautuakseen taustaan? No ilmeisesti ei, vaikka mä vähän kieltäydyn vieläkin uskomasta tätä. 
The Book of General Ignorancen tavoite on kumota harhaluuloja ja oikaista väärinkäsityksiä, osa näistä on vähän viisastelua ja sellasta "no siis teknisesti ottaen..." -kiertelyä, mutta kyllä tätä lukiessa tuli välillä sellainen olo etten oikeasti tiedä mistään mitään. 
Must-read ainakin kaikki QI -faneille. 
Ja hei, tää mainitsee Suomen ainakin viisi kertaa (mm. maailman coolein paikka on Suomessa, mutta kyllähän me toi tiedettiin jo muutenkin, hehs). 


Mohsin Hamid: How to Get Filthy Rich in Rising Asia
“But when you read a book, what you see are black squiggles on pulped wood or, increasingly, dark pixels on a pale screen. To transform these icons into characters and events, you must imagine. And when you imagine, you create.”
Mun ensimmäinen ajatus tästä kirjasta oli "eei se on kirjoitettu sinämuodossa miksi kukaan haluaisi pilata hyvän kirja toisen persoonan kerronnalla", mutta onneksi tarina lähtee käyntiin vauhdilla ja muotoseikat jää sivuun.
How to Get Filthy Rich in Rising Asia on self help -kirjaksi naamioitu romaani nuoresta pojasta, joka haluaa rikastua ja menee totta kai sitten rakastumaan siinä sivussa. Me ei saada koskaan tietää yhdenkään hahmon nimeä ja hahmot jää muutenkin vähän etäisiksi ja tapahtumien varjoon.
Hamid kirjoittaa itsevarmasti ja taidokkaasti, joten tää oli nopeasti luettu läpi eikä ollut yhtään tylsää hetkeä.


Hugh Howey: Wool
“We are not the people who made this world, Lukas, but it's up to us to survive it."
Mä en yleensä lue dystopiakirjallisuutta, ihan sama kuinka monta kertaa mulle suositellaan Divergentiä tai Nälkäpelejä, mikään siinä genressä vaan ei kiinnosta yhtään. 
Sain kuitenkin Woolin joululahjaksi enkä halunnut vaan hylätä sitä suoraan. Ajattelin että pakko lukea ainakin ekat sata sivua, ja eeei hitto mähän pysyin hereillä aamuyöhön asti lukemassa tätä!
Wool on tarina tulevaisuudesta, jossa ihmiskunta joutuu elämään maanalaisen siilon sisällä koska ulkoilma on liian myrkyllistä. Ja siinä oikeastaan onkin kaikki mitä tästä kirjasta kantsii tietää jos suunnittelee lukevansa sen, pilaatte kirjan itseltänne jos luette spoilereita.
Juoni on uniikki ja hahmot hyviä (Juliette on ehkä badassein protagonisti aikoihin), eikä tän lukemista vaan pysty lopettamaan. Loppuun päästessä tuntuu siltä kuin olisi juossut maratonin tai pidättänyt henkeä viimeisten 200 sivun ajan, so gooood. 
Ei tää nyt mun mielipidettä dystopiaromaaneista muuta, enkä mä välttämättä edes tsekkaa kirjasarjan seuraavia osia, mutta kyllä tää voittaa Nälkäpelin ainakin mun silmissä ihan kevyesti. 


Joko te luitte teidän joululahjakirjat ja mitä niistä suosittelisitte? Tai kehottaisitte välttämään, ihan miten vaan. Ja onko kukaan muuten lukenut Mohsin Hamidin The Reluctant Fundamentalistia? Koska mä ehkä haluaisin lukea sen mutta Goodreadsin arvostelut ei vaikuta kovin lupaavilta..


14 kommenttia:

  1. Sain lahjaski Jo Nesbø Poliisi kirjan. Vielä en oo loppuun asti lukenut (tai edes siihen asti että osaisin sanoa mielipiteeni siitä) mutta kauheesti niitä on ainakin kehuttu :D nyt iski hiukutus tuohon wool kirjaan! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ooh mä muutenkin luinkin tästä jonkin artikkelin/arvostelun tässä yks päivä! en oo koskaan lukenut mitään Nesbøn kirjoja ja mua vähän pelottaa ettei ne olis ihan mun tyylisiä mutta toisaalta olis aika jännä kokeilla jotain uutta.

      Wool on upeutta ja suosittelen kyllä kaikille jotka pystyy yhtään sietämään tuota dystopia/post-apocalyptic/mitälie genreä :-D mäkin pystyin vaikka yleensä välttelen tuota genreä kuin ruttoa!

      Poista
  2. Anonyymi17:35

    Kiitos sinun mä tutustuin John Greeniin ja kappas kummaa rakastuin ihan mielettömästi ja omistankin jo muunmuas Looking for Alaskan, TFIOS ja An Abundance of Katherines♥
    Ja nyt mä selailen tätä sun kirjat tagii ja etsin uusia rakkaudenkohteita :-D Mistä sä ostelet näitä kirjoja? (anteeks pahasti jos oot maininnut sen jossakin, olen vähän hätähousu ja en huomaa kaikkea)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha jeeee saan käännytettyä ihmisiä John Greenin faneiksi! ;-D
      oon kyllä lukenut viime aikoina kirjoja ihan eri genreistä ja aihepiireistä joten en tiedä löytyykö hirveästi mitään Johnin kirjojen tapaisia, ehkä jostain vanhoista postauksista sitten enemmän.

      tilaan adlibriksestä! ennen ostelin bookplussasta koska mulle tuli aina jotain alennuskoodeja sähköpostiin mutta nyt kun niiden tuleminen loppui niin adlibris on osoittautunut halvemmaksi. :-)

      Poista
  3. Musta on ihana lukee sun kirjapostauksia :-) Tullut itellekkin taas hinku lukea enemmän ja enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiva kuulla koska näitä on kiva tehdä! :* jotenkin saa muodostettua oman mielipiteen kirjasta paremmin kun tekee postauksia. ja saan usein kirjapostausten kommenteissa hyviä kirjasuosituksia mikä on tietty sekin plussaa, hih

      Poista
  4. paketista löytyi the fault in our stars, viimein! ♥ vasta mun eka john greenin kirja, mitä suosittelisit greenin kirjoista seuraavaksi? :-)

    tuo the book of general ignorance kuullostaa mielenkiintoiselta, täytyykin lisätä se lukulistalle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. John Greenin kirjat parhaimmasta huonoimpaan imho:

      Looking for Alaska
      Paper Towns
      The Fault in Our Stars
      An Abundance of Katherines
      Will Grayson, Will Grayson

      (ja lisäks Johnilla on Let it Snow mutta sitä en oo lukenut joten en voi sanoa mitään, joku jouluaiheinen kuitenkin ilmeisesti.)

      eli Looking for Alaskaa suosittelisin seuraavaksi, ehkä yksi mun elämän tärkeimmistä kirjoista :-)

      Poista
  5. Anonyymi22:32

    siis WHAT anteeks mutta oon järkyttyny, dystopia on niin paljon enemmän kun jotkut nälkäpelit ja divergentit !! (vaikka ite tykkään jälkimmäisestä mut lähinnä sellasena hömpähkönä, oikeita hömppäkirjoja en kyllä lue...) mut anyways, APUA, hei oikeesti nyt nyt, älä tuomitse noitten perusteella dystopioita, mun mielestä tosiaan noi ei nimittäin oo sitä genreä nähnytkään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ois pitäny ehkä laittaa että YA dystopiat oli ne mitä meinasin enemmän, sori! tarkotin siis just näitä tällä hetkellä suosiossa olevia nuortille suunnattuja dystopiaromaanisarjoja.
      tosin ei mua kyllä kiinnosta 1984, Fahrenheit 451 tai Brave New World yhtään sen enempää että eeeh, ehkä se nyt vaan ei oo mun genre. tosin nää klassisemmat dystopiat on ehkä sellasia jotka voisin yrittää lukea joskus ihan yleissivistyksen puolesta enkä kammoakaan niitä samalla tavalla kuin Nälkäpelejä etcetc.

      Poista
  6. Anonyymi20:30

    heipähei :3 tykkään iha hirveesti lukee näitä sun kirjapostauksia! tuli mieleen että luetko ite mitään kirjablogeja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitti! :**
      en taida lukee yhtään blogia joka olis ihan_pelkkä_ kirjablogi, mutta oon aina innoissani jos joku lempibloggaajista tekee kirjapostauksen.

      Poista
  7. jei kiitti taas vinkeistä! :)
    mä päätinki aloittaa bloggaamisen uudelleen, heehee!

    VastaaPoista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/