07 maaliskuuta, 2014

kirjoja upeista naisista

Disclaimeria ehkä sen verran että tiedän naistenpäivän olevan oikeesti huomenna, mutta mulla on huomiselle jo toinen postaus ajastettuna niin postaan tämän jo tänään.

004_e

Alice Echols: Janis Joplin - Paratiisin arvet

Janis Joplin oli yksi 60-luvun cooleimmista artisteista, siitä nyt ei pääse mihinkään. Paratiisin arvet kertoo laajasti Joplinin elämästä ihan lapsuudesta aina kuolemaan saakka, ja käsittelee 60 ja 70 -luvun musiikkiskeneä ylipäätään.
Välillä tosi surullinen kirja, mutta niinhän nää nuorena kuolleiden elämänkerrat aina.

Therese Anne Fowler: Z: A Novel of Zelda Fitzgerald

Puhuin tästä jo yhdessä aikaisemmassa kirjapostauksessa, mutta laitetaanpa nyt silti mukaan. Z on oikeastaan fiktiota, joka perustuu oikeisiin ihmisiin ja mulla on kyllä aikeena ostaa jokin vähän arvostetumpi Zeldan elämänkerta, mutta siihen asti tämän on riitettävä.
 Fowler on taitava kirjoittaja ja Zelda oli upea, erikoislaatuinen nainen, ei tällä yhdistelmällä voi mennä pieleen.


Patti Smith: Just Kids

Mun lemppariomaelämänkerta! Lainasin tämän joskus kirjastosta suomenkielisenä (Ihan kakaroita taitaa olla suomennoksen nimi) mutta oli pakko ostaa omakin kopio.
Patti Smith kirjoittaa just niin kauniisti kuin tämän tason taitelijan odottaakin. Just Kids on ehkä yksi kauneimpia kirjoja, jonka oon koskaan lukenut ja suosittelen tätä niillekin, jotka ei juuri Pattia tunne. Tämän kirjan jälkeen tunnette.
Just Kidsistä huokuu rakkaus Pattin parasta ystävää Robert Mapplethorpea kohtaan, ja tavallaan tää onkin tarina näistä kahdesta ystävyksestä. Sydäntäsärkevän kaunis kirja, en tiedä miten voisin hehkuttaa tätä enemmän. 


2 kommenttia:

  1. Pakko lukea toi Patti Smith kyllä, oon kuullu niin paljon hyvää! Ja ihanat naistenpäivät sinnepäin jo etukäteen! :--)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo kantsii! ihan älyttömän kaunis kirja.

      (ps. huh kiitti että kommentoit, mulle tulee aina kauhee stressi jos kukaan ei kommentoi uuteen postaukseen moneen tuntiin :-Dd nolis minä)

      Poista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/