21 huhtikuuta, 2014

Whenever you read a good book, somewhere in the world a door opens to allow in more light

002

Cory O'Brien: Zeus Grants Stupid Wishes: A No-Bullshit Guide to World Mythology

Zeus Grants Stupid Wishes on vähän kuin Jersey Shore: sekopäinen ja ällö ja vulgaari ja monet tulee paheksumaan, ja ennen kaikkea mä rakastan sitä ihan älyttömästi!!
Luin tän yhdessä illassa ja meinasin nauraa ääneen monessa kohdassa. Cory O'Brien uudelleenkertoo kaikki tutut - ja tuntemattomat terveisin en tiennyt Thorista ja Lokista juuri mitään muuta kuin sen Marvelin version - myytit, mutta tällä kertaa ei saada mitään laimeita lapsille sopivia versioita vaan myyttejä, joille voi nauraa ääneen, mutta kun vanhemmat kysyy että mille nauraa niin täytyy vastata että "en millekään".



Carol Goodman: The Lake of Dead Languages

Mulla on Goodreadsissa hylly nimeltä similar-to-the-secret-history, jolle kerään kirjoja, joita arvostelijat kehuu seuraavaksi The Secret Historyksi, ihan vaan koska yritän epätoivoisesti toistaa sen lukukokemuksen, joka Secret History mulle oli. Ja olispa kiva sanoa, että tää kirja oli just sitä, mutta ei.
Paljon samanlaisuuksia kyllä löytyy, joukko oppilaita opiskelemassa kuollutta kieltä sisäoppilaitoksessa, mysteeri, joka alkaa jo ensimmäisiltä sivuilta ja pitää lukijan mukanaan aina ihan loppuun asti, upea tunnelma, salaisuuksia, symbolismia.. The Lake of Dead Languages on nautinnollinen lukukokemus mutta pieni ennalta-arvattavuus vähän laskee arvosanaa.


Essie Fox: Elijah's Mermaid

Onpas näissä kirjoissa tällanen kiva jatkuva teema hukkumisesta, ei ihmekään että oon nähnyt siitä painajaisia pari viime viikkoa.
Elijah's Mermaid kertoo ilotalossa kasvaneesta orpotytöstä Pearlista ja idyllisissä oloissa kasvaneista orpokaksosista Elijahista ja Lilystä ja siitä, kuinka näiden lasten tarinat nivoutuvat vuosien saatossa yhteen.
Kirja tuntui musta aluksi vähän tylsältä, mutta ekan sadan sivun jälkeen olin jo ihan uppoutunut tarinaan. Essie Fox luo tarinalleen upean, välillä aidosti ahdistavan, tunnelman. Tää on surullinen tarina kerrottuna todella kauniisti.


008

George R.R. Martin: A Storm of Swords: Blood and Gold & A Feast for Crows

Mun viharakkaussuhde ASoIaFiin on nyt kääntynyt vahvasti ihan vaan sinne rakkauden puolelle, ei edes haittaa että mulla menee ikuisuus jokaisen kirjan kanssa ja jään sen takia jälkeen Goodreadsin lukuhaasteessa, nää on vaan niiiiin upeita!
Oon oikeesti vasta puolessa välissä A Feast for Crowsia, mutta kuvaan sen nyt kuitenkin tähän mukaan, koska unohdan kuitenkin pois seuraavasta kirjapostauksesta. Pidän muutenkin varmaan taukoa tän GoTin tuotantokauden ajan etten ihan sekoita päätäni.

Mitä kirjoja oot lukenut viime aikoina? Mitä kirjaa luet just nyt? Kuinka paljon mun kliseiset kirjapostausotsikot ärsyttää? 

13 kommenttia:

  1. rakastan sun kirjapostauksia, vaikka meidän maut ei mätsää täydellisesti.
    yle teemalta alko pari viikkoa sitten dostojevskin elämästä kertova draamasarja, ja mun oli pakko sitten samalla alottaa tuolla kaapissa kummitellut rikos ja rangaistus. en kadu yhään =--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jee, kiitti!
      en oo ikinä lukenut mitään dostojevskiä (muuta ku tyyliin jonkun esimerkkipätkän äikän kirjasta ehkä...) mutta mulla on aina kesäisin tavoitteena lukea klassikkokirjallisuutta joten ehkä pitäis kokeilla tänä kesänä dostojevskiäkin :-D

      Poista
  2. Rakastan näitä kirjapostauksia! Mitä mieltä oot muuten, kannattaako Secret History lukea englanniks vai kelpaako suomenkielinenkin? Löysin englanninkielisen kirpparilta, mutta jotenkin lukeminen on takunnut muutenkin koko kevään ja sit noin pitkä kirja englanniks... Mut siis pärjään kyllä enkulla, sain Game of Thronesinkin puoleen väliin ennen kuin väsähdin (yritän kyllä uudestaan sit ku pääsykokeet on ohi!). Ja oon katellu tota Elijah's mermaidia Akateemisessa kun siinä on niin ihana kansi, hah! :--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitti :**
      hmm, en oo ikinä päässyt tsekkaileen että millanen se suomennos on, mutta uskon kyllä että tarina riittää tekemään kirjasta upeen ihan millä kielellä tahansa!

      joooooooo toi kansi on niin ihana, en kestä ♥ olin niin onnellinen että vaikka käytin mun "halvin painos ihan sama mikä kansi" -taktiikkaa niin sain silti just ton ihanimman.

      Poista
  3. jee kirjapostaus!!!

    vitsit toi zeus grants stupid wishes oli kyllä mahtava!!! ja the lake of dead languages on matkalla luokseni, koska noh, minäkin haluaisin kokea the secret historyn uudestaan... :-D toivottavasti tykkään!

    itse luen parhaillaan neljättä potteria englanniksi, blaaah oonpa tylsä :'--D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jeeee :-Dd

      ja niin oli, ihan tajuttoman hauska. ja kyllä toi the lake of dead languages on hyvä, ei vaan pitäis verrata liikaa keskenään. voitais perustaa joku tukiryhmä ihmisille jotka ei koskaan pääse yli the secret historysta....

      mäkin haluisin lukee potterit uusiks, mutta pitäis lukee pääsykokeisiin.. :-D ehkä kesällä sit!

      Poista
  4. Mä luen nyt The Kite Runneria ja hyllyssä oottaa The Secret History, suomeksi tosin! Sun kirjapostaukset on (y) !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jee the secret history!!!!

      Poista
  5. Anonyymi10:23

    Hei, mistä sä oot löytäny John Greenin kirjat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon tilannut bookplussasta tai adlibriksestä, en oo ihan varma kummasta kun siitä on niin kauan. ja sit sen the Fault in Our Starsin suomennoksen ostin ihan suomalaisesta kirjakaupasta :-D

      Poista
  6. Anonyymi09:25

    Entäs Donna Tarttin Jumalat juhlivat öisin? Muinaista kreikkaa ehkä latinaakin ja yliopisto ja kai kauniita fiksuja ihmisiä jne. (itse en jaksanut aikoinaan lukea, yritän kyl uudestaan) Toi Lake... kuulostaa samankaltaiselta. tai no mistäs minä tietäisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toi The Secret History josta puhun on nimenomaan Jumalat juhlivat öisin, se suomennos vaan hämää! mutta joo, se on yks mun lempikirjoista ikinä :-)

      Poista
  7. Anonyymi22:08

    SIIS MITÄ VITTUA aijaa. no ihmettelinkin ko on niin samanlaista! voiei nolo minä. loistavaaloistavaa. on kyl kumma suomennos. (.............yyh)

    VastaaPoista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/