29 joulukuuta, 2014

in defense of the Kindle

IMG_2002

Oon miettinyt e-lukijan ostamista jo kauan, mutta aikaisemmin oon aina päätynyt siihen lopputulokseen että rakastan fyysisiä kirjoja liian paljon: tykkään järjestellä mun kirjahyllyä ja käyttää kirjoja sisustuselementtinä, tykkään siitä miltä kirjat tuntuu, miltä tuntuu kääntää sivua ja arvioida kuinka kauan saan vielä viettää aikaa kirjan maailmassa kirjan paksuuden perusteella.

Sitten aloin kulkea junalla Kuopion ja Jyväskylän väliä usein ja paksujen kirjojen raahaaminen alkoi ärsyttää. Ärsyttää myös joutua tilaamaan kirjat netistä ja sitten vielä odottaa niiden saapumista monta päivää tai joutua odottamaan että kirja julkaistaan pokkarina, koska oon liian pihi ostamaan kovakantisen. Vaikka ajatus kodista, jonka jokainen vapaa pinta on täynnä kirjapinoja on tavallaan kaunis, saa se muuttamisen kuulostamaan painajaiselta. Sitä paitsi omistan paljon kirjoja joita en halua näkyvälle paikalle ja e-kirjojen piilottaminen on paljon helpompaa kuin kirjojen ahtaminen toisten kirjojen taakse kirjahyllyn takaseinää vasten.

Nyt mullakin on sitten Kindle Paperwhite, jonka nimesin Etienneksi koska All the Light We Cannot See (joka on muuten älyttömän upea & josta lisää seuraavassa kirjapostauksessa!!) oli ensimmäinen kirja jonka luin sillä. Ja koska elektroniikkaa on kiva nimetä kirjojen hahmojen mukaan, oon nimennyt mun puhelimet perinteisesti Taru Sormusten Herrasta hahmojen mukaan, mutta nykyinen on Aziraphale (ja läppäri on nimeltään Crowley, obvs).

Oon lukenut nyt Kindlellä kaksi kirjaa ja tähän mennessä kokemus on pelkästään positiivinen. Ajatus siitä että voin kantaa tuossa kevyessä laitteessa mukana jopa tuhatta kirjaa tuntuu aika hurjalta.

Kindlen omistamisen suurin ongelma tuntuisi tällä hetkellä olevan se, että mitä ihmettä mä käytän kirjapostausten kuvituksena?

12 kommenttia:

  1. Anonyymi14:03

    hui! oon tavallaan vähän kateellinen, että voit luopua kirjoista fyysisesti. ite en vois nimittäin kuvitella pystyväni siihen ikinä, ne on olleet vaan niin pitkään iso osa mun elämää :--)

    toisaalta en myöskään tykkää lukea oikein mitään edes ipadin näytöltä, enkä oikeasti edes jaksaisi lukea tietokoneen näytöltä monisatasivuisia kirjoja! kerran yritin aloittaa, ja tuntu vaan ettei siinä ollu mitään fiilistä enkä pystyny keskittymään, ja silmiäkin alko särkeen :-( ja tosiaan ficitkin (joita siis en todellakaan lue paljon) tekee jo tiukkaa mulle... mut hyvä, että toikin vaihtoehto on olemassa! meinasitko muuten siis, ettet enää osta ollenkaan kirjoja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. e-ink näytöltä on mun mielestä ihan erilaista lukee kuin tietokoneen tai ipadin näytöltä, mäkään en pysty lukemaan niiltä 10 minuuttia kauempaa mutta kindlen näyttöä voin tuijotella hämärässäkin huoneessa ihan yhtä pitkään kuin normaalin kirjan sivua :-)
      varmaan jotain must-have kirjoja joita tiedän lukevani useampaan kertaan tai haluavani lainata muille tuun vielä ostamaan mutta yritän kyllä vähentää, haha.

      Poista
    2. Anonyymi23:25

      aaa, okei. hei kiinnostaa, miten se sit on erilaista kun vaikka ipadilta? onko se näyttö jotenkin erilainen/eri värinen vaivai? ja köh köh, munkin pitäis vähentää kirjojen ostelua ja lainata vaikka kirjastosta ne "vähemmän tärkeät"... mutta kun siihen makuun pääsee ei voi lopettaa :(

      Poista
    3. kindlen näyttö on mattapintainen mikä mun mielestä vaikuttaa paljon, eli esim. voi lukee vaikka kirkkaassa auringonpaisteessa ilman että se heijastuu ärsyttävästi. ja jotenkin se näytön taustavalokin tulee eri tavalla siitä näytöstä eikä satu silmiin yhtä paljon, en tiedä miten nää tekee sen. witchcraft.

      mulla käy usein niin etten edes löydä kirjastosta niitä kirjoja mitä haluisin lukea ja blaaaah :-(

      Poista
  2. Itse ainakin olen hurahtanut Kindleen ihan kunnolla kun siihen saa ostettua kirjoja niin helposti. Lisäksi ne on aika edullisia eikä tarvi miettiä sitä ainaista tilan puutetta toisin kuin fyysisten kirjojen kanssa. Vaikka "oikeat" kirjat muuten onkin kivempia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mustakin tuntuu että rakastan tätä laitetta vaan koko ajan enemmän ja enemmän ♥

      Poista
  3. Näitä hipelöin jo aika monta vuotta sitten (ei tosin juuri tämä malli varmaan? :D) Jenkeissä, mutta itse taas roudaan vaikka minkänäköistä opusta mukanani, ainoa mitä en ole vielä roudannut on Taru Sormusten Herrasta (kaikki kolme kirjaa siis samassa), se oli sellainen tiiliskivi, että huhhuh.

    Kuinka paljon halvempia nuo Kindlet sitten on? Ja miten sieltä löytyy suomenkielistä luettavaa? Itse kun luen osan englanniksi, osan suomeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha mulla on sama kaikki-kolme-samassa-edition Taru Sormusten Herrasta ja se on kyllä aika kamala :-D nyt joululomalla raahasin isokokoista American Gods pokkaria joka oli iiihan liian vaikea mukana kannettavaksi mutta ei sitä nyt keskenkään voinut jättää...

      mulla nyt ei vielä ihan kamalasti ole kokemusta noista e-kirjojen hinnoista mutta ainakin nyt joulun aikaan on tarjouksia ja joitakin klassikkokirjojahan löytyy ilmaiseksikin (esim. Project Gutenbergin kautta). tietysti Kindle itsessään maksaa ensin sen ~100€, riippuen vähän kuinka hienon mallin haluaa.
      suomenkielisten kirjojen saatavuudesta en osaa sanoa yhtään mitään.

      Poista
  4. Anonyymi23:34

    mä oon kans miettinyt e-readerin ostamista ja kindle vaikuttaisi niistä parhaimmalta. mikä toi sun malli on ja mistä tilasit sen? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on Kindle Paperwhite eli se aika perusmalli, jossa on kuitenkin toi sisäänrakennettu taustavalo (mitä lie oikeasti suomeksi....) ja nettiinkin voi yhdistää jos haluan selata Goodreadsia. pari uudempaakin mallia on mutta niiden hinnat on vähän liian korkealla mulle, enkä oikeastaan edes haluta pelata Kindlellä pelejä tai katsoa videoita etcetc.

      tilasin Amazon.comista, kun en keksinyt muutakaan keinoa. aika kamalat tullimaksut ja muut lisärahastukset mutta tuli nopeasti ja ehjänä perille.

      Poista
    2. Anonyymi11:12

      voi höhlä! miksi tilasit jenkkilän amazonista etkä saksasta tai englannista?? eu-maista eu-maihin ei tuu ikinä tullia, jenkkilästä aina kun menee yli 22€:n...
      mut kindleä oon itsekin miettinyt, vaikka fyysiset kirjat rakkautta onkin hmmh täytyy miettiä :D

      Poista
    3. yritin kyllä tilata englannista just ton takia mutta ei onnistunut! :-( en tiiä onko joku kindlen/e-kirjojen copyright ongelma mutta koko ajan tuli vaan että "tätä tuotetta ei voida toimittaa haluamaasi maahan" ja ohjasi kansainväliseen amazoniin mikä sit toimittaa jenkeistä asti, ja lopulta sit vaan annoin periksi, haha :-D

      Poista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/