22 syyskuuta, 2015

tärkeimmät kirjat 2.0



Koska edellisestä tärkeimmät kirjat -listauksesta on jo niin kauan että lista on mennyt melkein kokonaan uusiksi, ajattelin että olisi aika uudelle postaukselle.

Donna Tartt: The Secret History 
(Jumalat juhlivat öisin)
“Does such a thing as 'the fatal flaw,' that showy dark crack running down the middle of a life, exist outside literature? I used to think it didn't. Now I think it does. And I think that mine is this: a morbid longing for the picturesque at all costs.” 
Tiedän että joku tätä lukeva pyörittelee silmiään ja totetaa että "ei taas", koska joo, tietyntyyppiset ihmiset tulee hypettämään The Secret Historya joka paikassa varmaan ikuisesti, ja mä kuulun näihin ihmisiin. The Secret History on valehtelematta mun mielestä paras kirja ikinä. Tulen varmaan aina alitajuntaisesti vertaamaan kaikkea lukemaani tähän. Kaikesta mitä kirjoitan pystyy selvästi näkemään tämän vaikutuksen. Oon aika varma että pieni osa mun aivoista ajattelee tätä kirjaa jatkuvasti.
The Secret History on murhamysteeri, mutta sen sijaan että selvitettäisiin kuka on syyllinen, pohditaan ennen kaikkea kysymystä miksi. Älykäs, melankolinen, vähän rappioromanttinen ja tajuttoman kauniisti kirjoitettu.
Ja hei tää on muuten ehkä ainut kirja ikinä jonka suomennettu nimi on parempi kuin alkuperäinen.

Chuck Palahniuk: Invisible Monsters
“We'll be remembered more for what we destroy than what we create.”
Tämä kirja muutti sen, miten luen kirjoja. Palahniuk on vähän yhden tempun poni, joten se Palahniuk jonka luet ekana tulee olemaan sun suosikki, ja mä suosittelen kaikkien ekaksi Invisible Monstersia. Tai ehkä Fight Clubia, mutta kaikki on nähnyt sen leffana joten lopun paljastus ei ole yhtään niin jännittävä.
Mä oon vähän hukassa sen kanssa miten kuvailisin kirjan juonta, koska en haluaisi oikeastaan paljastaa mitään. Aika sekava ja mindfuck -tyyppinen, mutta parhaalla mahdollisella tavalla. Palahniukin kirjoitustyyli on parhaimmillaan tässä romaanissa. Jos olisin ihminen joka ottaa tatuointeja niin "sorry mom, sorry God" ja "your heart is my piñata" olisi molemmat aika loistavia tatuointeja.
Jos kuuntelit ikinä Panic! at the Discoa niin varaudu että A Fever You Can't Sweat Out tulee soimaan sulla päässä koko tämän kirjan ajan.

F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby 
(Kultahattu)
“In his blue gardens men and girls came and went like moths among the whisperings and the champagne and the stars.” 
Ei ole varmaan mitään mitä voisin sanoa tästä kirjasta mitä ei ole jo sanottu. Mä olen kunnon fitzgerald_fangirl_94 eikä mun mielestä mitään Fitzgeraldin kirjoittamaa voi hehkuttaa liikaa, mutta varsinkin Gatsby on mielestäni maineensa ansainnut. Tämä kirja jokaisen on pakko lukea elämänsä aikana.

Madeline Miller: The Song of Achilles
“We were like gods at the dawning of the world and our joy was so bright we could see nothing else but the other.” 
Kirja, joka sai mut itkemään keskellä ihanaa lomakohdessa Kreikassa vuosia sitten ja joka saa mut itkemään vieläkin. Miller onnistuu sanoillaan tökkimään mua just niihin kohtiin jotka sattuu.
The Song of Achilles on uudelleenkerronta Illiadista, tällä kertaa Patroclusin silmien läpi. Tää on niin kauniisti kirjoitettu kirja että voisin avata sen ihan mistä vain kohdasta ja heti löytyisi jokin kohta jota lainata.

Terry Pratchett and Neil Gaiman: Good Omens
(Hyviä enteitä)
“It may help to understand human affairs to be clear that most of the great triumphs and tragedies of history are caused, not by people being fundamentally good or fundamentally bad, but by people being fundamentally people.” 
&
“Crowley (An Angel who did not so much Fall as Saunter Vaguely Downwards)"
Hauskin ja mielikuvituksellisin tarina maailmanlopusta ikinä. Good Omens on ehkä yksi älykkäimmistä kirjoista jonka oon koskaan lukenut ja onnistuu viihdyttämään joka lukukerralla. Jos Harry Potter ja Azkabanin vankia ei lasketa niin tää on mun useiten luettu kirja, mikä näkyykin jo siinä että mun kappale alkaa pikku hiljaa hajota käsiin.


Okei, tää saa nyt ainakin hetken olla virallinen lista mulle tärkeimmistä kirjoista. Nyt on sit teidän vuoro kertoa oma listanne kommenteissa!

14 kommenttia:

  1. hnnnng tiedätkin jo että rakastan näitä kaikkia ja tiedät myös mun muut lempikirjat ni mitähän järkevää tähän nyt vois sanoa :-Dd ei mutta oikeesti pls joku kirjottakaa yhtä täydellinen kirja kuin the secret history koska kyllästyttää olla näin sekasin yhestä ja samasta kirjasta ikuisesti!!! haluisin lukea sen uudestaan mutta lainasin sen jyväskylään kaverille joka lukee hitaasti ja nyt kaduttaa :-Dd
    hyvin sujuu tää fiksujen kommenttien kirjottaminen näköjään hahah, ei mutta ihanaihanaihana postaus!! :-*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no joooo!! mulla on Goodreadissa kokonainen hylly täynnä kirjoja joita on kuvailtu samantyylisiks kun The Secret History ja nyt vaan luen niitä läpi vaikka tiedän ettei mikään tuu ikinä olemaan yhtä hyvä.....

      Poista
  2. Ooooh tää oli kiva! The Secret History on myös mun yks lemppareista heh
    Sain tästä pari uutta kirjavinkkiäkin, täytynee lukea ainakin tuo Invisible Monsters mahdollisimman pian !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Invisible Monsters on tosi loistava! se että tykkääkö Palahniukin tyylistä on aina ihan ihmisestä kiinni mutta muhun upposi (ainakin parin kirjan verran) tosi hyvin.

      Poista
  3. mä en yksinkertaisesti vaan usko että voi tulla vastaan yhtä hyvää kirjaa kuin the secret history, vannon sen nimeen uudestaan ja uudestaan mut niin se vaan on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep. sormet ristissä että jostain löytyy vielä yhtä maailmaa muuttavia lukukokemuksia mutta vähän heikolta näyttää. :-D

      Poista
  4. Siis Jumalat juhlivat öisin. Maailmankaikkeuden paras kirja. Mulla on aivan sama, vertaan jokaista kirjaa tuohon mestariteokseen ja eiväthän ne yllä edes lähelle. Nautin silti lukemisesta, mutta joku aika isokin osa musta kaipaa niitä tunteita, joita koin The Secret Historya lukiessa. Aikuusiän Harry Potter -kokemus, jos miettii niitä fiiliksiä, joita penskana koki ensimmäistä Potteria lukiessa. Huh huh. Pakko ottaa uusinta (taas kerran) sen lukemisessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. aaaa vähänkö ihanaa että kaikki hehkutetaan Secret Historya yhdessä!! mulle tulee välillä tosi vahva fiilis että _tarvitsen_ jonkun tosi vahvan lukukokemuksen ja tosi turhauttavaa jos ei sitten löydä mitään sopivaa kirjaa. mutta onneksi maailma tuntuu olevan täynnä lahjakkaita kirjailijoita ja luotan että joskus vielä pääsee kokemaan nämä fiilikset.

      Poista
  5. Anonyymi23:11

    Tulipa tuosta mieleen, kun sanoit että Palahniukin kirjat on aika samanlaisia, että ajattelen ite aika samalla tavalla John Greenin kirjojen kanssa. Tykkäsin paljon an abundance of katherinesista mutta seuraavat joita oon yrittäny luke on jääny kesken koska mun mielestä ne on jotenki tosi samanlaisia hahmojen ja tarinan kanssa. Okei tfios jäi kesken varmaan sen takia, että menin kattoon leffan ennen kirjan lukemista ja tiiän mitä tapahtuu... :D Tosta Palahniukista en sitte osaakkaa sanoa ovatko samanlaisia, mutta olis kiinnostava lukea joku sen kirjoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo John Greenilla on kyllä kans vähän sama vika :-D ja mun suosikki on Looking for Alaska minkä luin just ihan ekana, hmmm. omistan kyllä kaikki Johnin kirjat ja oon lukenut kaikki ainakin pariin otteeseen, mutta siitä on toki monta vuotta ja nyt musta tuntuu että tyyliin vihaisin niitä jos yrittäisin lukea uusiks..... hups

      Poista
  6. Heh, luin Jumalat juhlivat öisin tuossa keväällä ja sen jälkeen mikään kirja ei ole oikein tuntunut miltään... :D

    Ja Kultahattu <3

    VastaaPoista
  7. ootko lukenut nää kaikki siis englanniksi? mietin vain että meikäläisellä sujuis suomeks lukeminen helpommin, mutta menettääkö ne sitten hohtoaan siinä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jep, englanniksi kaikki, luen aika vähän nykyään suomeksi. en oo lukenut minkään näistä suomennoksia mutta uskon että ne on varmasti ihan laadukkaita ja tuskin kamalasti hohtoaan menettää.
      englanniks lukeminen on kuitenkin ehkä hauskin tapa kehittää sitä kielitaitoa joten suosittelin kyllä rohkeasti yrittämään :-D

      Poista
  8. Okei pakko kans tulla tähän Secret Historyn hehkuttamiseen mukaan! oon loppusuoralla lukemassa ja tykkään kovin! Seuraavana hyllyssä oottaakin Gasby :D

    VastaaPoista

UKK:
instagram?
pauliinakiero
twitter?
@pauliinakiero
tumblr?
http://pauliinak.tumblr.com/